woensdag 10 november 2010

Boottocht en de trip naar Moengo

Zaterdag eind van de middag zijn Meinou, Rick & Isabelle aangekomen, 's avonds zijn we gaan eten bij een bekende roti-tent. Was érg lekker! Voor zondag hadden we bij 'Opa' (schipper) een korjaal gehuurd, waarmee hij ons vijven over de rivier een en ander zou laten zien. Na een heerlijk ontbijt met satéstokjes en loempia's vertrokken we rond 09.30 in noordelijke richting via de Surinamerivier naar Nieuw-Amsterdam. Onderweg hebben we nog een kaaiman gezien en een nisje in de rivier met honderden vogels. Aangekomen op het land wees Opa ons het openluchtmuseum, dus wij liepen die kant op en zagen 2 Hollandse bruggetjes en een hangbrug en moesten erom lachen dat hij dit een museum noemde. Toen we weer terug naar de boot liepen -via een andere route- kwamen we pas het echte openluchtmuseum tegen, wat dus wél een museum was. Hier konden we het fort bekijken, er stond nog een gevangenis een goede staat en hele mooie bomen.

Gestrand schip bij fort Nieuw-Amsterdam

Na het bezoek aan het fort zijn we doorgevaren naar plantage Rust & Werk. We wilden eerst zelf op verkenning uitgaan, maar er kwam een man op ons afgelopen die ons een rondleiding wilde geven. Dit was geen verkeerde keus, want hij wist superveel! Over iedere boom en iedere vogel wist hij iets te vertellen. We hebben allerlei dingen gegeten: heerlijk zoete Surinaamse kersen en tangello's (mix tussen mandarijn-sinaasappel) onder het genot van een lekker glaasje regenwater op de veranda van de gids. Ook nog op hele bittere bladeren gekauwd die goed schenen te zijn voor hart en vaten. En natuurlijk ook van alles gezien: een arend die een vis tussen zijn poten had, allerlei mooie vogeltjes, enorm grote runderen en veel hagedissen. Op de route terug naar Paramaribo zijn we regelmatig gestopt om dolfijnen te kijken, we gaan proberen een filmpje ervan online te zetten!

Wall of fame bij Zus & Zo

De volgende dag hebben we nog een paar praktische dingen geregeld in Paramaribo en zijn rond half 3 vertrokken richting Moengo, waar we uiteindelijk rond half 6 aankwamen na een onstuimig ritje wat me een beetje deed denken aan botsauto's op de kermis. Ons huis ziet er goed uit, er is een ruime veranda en we hebben uitzicht op 2 voetbalveldjes. Gister hebben we voornamelijk veel leeswerk gedaan. De globale opzet van het eindrapport staat en we hebben een aantal (mogelijke interessante) contacten gemaild. 's Avonds hebben we van onze huisbazin Yvonne een rondleiding gekregen door het dorp. Het is heel anders dan Paramaribo, erg rustig. Behalve rond 16.00u 's middags, dan stromen de 2 voetbalveldjes vol en gaan de jongens uit Moengo tot het donker wordt voetballen. Erg leuk om te zien. Vandaag gaan we een afspraak maken bij het districtscommissariaat om onszelf voor te stellen aan de interim-districtscommissaris, de DC van Marowijne is namelijk met verlof, dus valt de DC van Commewijne tijdelijk in.

De veranda met zicht op de voetbalvelden